Blog ini mengambarkan keluarga Arrie. Berita semasa tentang perkembangan ahli keluarga. Kejayaan, kenangan pahit manis akan dinukilkan disini...

online

URL tambah duit

Thursday, March 17, 2011

Suka duka 'Campus Life'


Atas permintaan seorang kawan masa di kolej ke-3 dulu, aku akan cerita bab kehidupan kampus. Beliau ada bertanya kenapa cerita 'kisah hidup abah' berhenti setakat sekolah sahaja. Jadi sekarang nak imbau balik cerita kat IPTA dulu....Lepas dapat result SPTM, agak sedikit kecewa kerana sekadar lulus tidak berapa cemerlang sekadar 1B sahaja dalam subjek Matematik. Sasaran sebenar untuk A tapi tak ada rezki. Mohon IPTA melalui borang UPU dan pilihan pertama UKM diikuti USM dan pilihan terakhir UM. Sempat juga bekerja dalam 3 bulan di kedai kopi Pak Nayan sebelum mendapat tawaran sambung IPTA. Dapat la kumpul sikit duit poket.

Agak terkejut kerana tawaran dari UM sahaja yang dapat untuk kursus Sarjana Muda Sains aliran Matematik (Statistik). Aku terima sebab tu la saja pilihan yang ada. Dalam asyik membelek-belek surat tawaran tu pastinya ada bahagian yuran yang kena bayar dalam lingkungan RM1600. Mana nak cari duit sebanyak tu.

Kalau dulu ada arwah mak mungkin budget ke Universiti dah ada dan tak perlu fikir nak bayar macam mana. Arwah mak memang seorang yang berpandangan jauh. Bapa pada masa tu mungkin ada komitmen lain nak lebih keutamaan. Mujurlah ada kakak yang membantu. Kak Jah hulur RM1000, Kak Nab RM500 dan Kak Yam RM500. Tak terbalas jasa kakak semua membantu adikmu ni dalam melanjutkan pelajaran. Hanya Allah yang dapat membalas jasa kakak semua. Dalam komitmen keluarga masing-masing masih mampu memberi sumbangan yang tak terhingga nilainya.

Yuran dah selesai, tapi siapa nak hantarkan. Satu lagi persoalan yang bermain di fikiran. Biasanya hari pendaftaran ahli keluarga akan hantarkan kita sambil tolong bawa beg kain baju semua. Itu fenomena biasa. Setelah berbincang dengan ahli keluarga, semua tak dapat mengiringi aku. Rasa sedikit terkilan kerana terpaksa pergi sendiri. Aku tak salahkan kakak kerana mereka semua bekerja dan sukar mendapatkan cuti dan merancang perjalanan tetapi aku agak hairan kerana orang kampung juga agak sibuk pada masa tu.

Mungkin bapak ada urusan yang perlu diberi keutamaan dan juga komitmen yang tinggi pada masa tu. Mungkin juga taraf kesihatannya tak mengizinkan. Tak apa lah.. aku bukan tidak biasa pergi sendiri. Dulu masa di UITM memang balik sendiri dengan bas. Jadi aku ambik keputusan naik bas sahaja. Tapi tetap kena fikir siapa nak bawa ke UM.

Mujur ada kawan sekolah lama (SMTSP) yang tengah belajar di Hospital UM. Aku hubungi Dollah untuk menunggu di Pudu Raya. Bertolak dari Alor Star sebelah malam dan sampai awal pagi. Dollah memang seorang kawan yang baik, dia sanggup ambil aku se-awal 3 pagi dan bawa ke rumah sewanya. Agak sukar mendapat kawan sejati macam Dollah.Masih teringat lagi, sesampainya di Hentian Pudu Raya aku agak sedikit panik kerana terlalu dinihari. Tapi Dollah telah pesan jangan ke mana-mana dan telefon dan dia akan datang ambil. 20 minit selepas telefon Dollah sampai, rupanya dia memang tunggu aku malam tu. Begitu tingginya nilai persahabatan dengan Dollah ni. Tak sia-sia aku berkawan dengannya sejak sekolah rendah. Dengan Honda cub nya dia bawa aku ke Petaling Jaya.

Sempat berehat sekejap sebelum mendaftar jam 8.00 pagi. Sekali lagi Dollah menjadi satu-satu waris tidak rasmi aku menghantarku untuk mendaftar. Orang lain dengan kereta ibu bapa atau saudara masing-masing tapi aku hanya dengan Honda Dollah sahaja. Seawal jam 8.00 kami bertolak dan sampai ke kolej ke-3. Sampai di pintu masuk kolej kami ditahan Jaga universiti.
Gambar sekadar hiasan

Muka 'pak guard' agak serius katanya " tak boleh masuk, pendaftaran Freshee". Terkejut aku dan Dollah. Rupanya pak guard tadi nampak stiker UM kat motor Dollah dan disangkanya kami pelajar senior. Aku terangkan yang memang nak gi daftar la, takkan takleh naik motor.dan tunjuk beg besar yang kami bawa. Baru dapat masuk. Motor kena parking tepi dulu....

Sambungan.......cerita Kolej Tuanku Khursiah

Untuk Arrie, Iffa dan Ammar
- Beruntung anak2 semua kerana masa nak ke Sekolah Abah hantar dan masa balik mama ambik. Tidak semua budak2 menikmatinya.

Insya-Allah jika umur panjang, abah akan pastikan anak2 abah semua diarak ke Menara Gading.
Yuran telah abah bayar sejak Arrie & Iffa setahun melalui Child education plan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

arries family Blak Magik isesigned by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Ipiet © 2008